Σε ριζικές τροποποιήσεις του δικτύου κυρίως των λεωφορείων και των τρόλεϊ έχει προχωρήσει ο ΟΑΣΑ από τον περασμένο Ιούνιο...
Οι αλλαγές που επικεντρώνονται κυρίως σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις λεωφορειακών γραμμών έχουν προκαλέσει την έντονη αντίδραση κατοίκων σε πολλές περιοχές, σε συνδυασμό μάλιστα με τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, που τέθηκαν σε ισχύ....
από την 1η Φεβρουαρίου. Στόχος του ΟΑΣΑ, σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση, ήταν μεταξύ άλλων η ενίσχυση του συνδυασμένου τρόπου μετακίνησης, η βελτίωση των συνδέσεων με σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ), καθώς αυτά θα «αποτελούν πλέον τη ραχοκοκαλιά της σύνδεσης με το κέντρο της πόλης».
Την ίδια στιγμή, όμως, η νέα τιμολογιακή πολιτική καθιστά τις συνδυασμένες μετακινήσεις πολύ πιο ακριβές. Με την καθιέρωση των δύο τύπων εισιτηρίων, ενός για μετακινήσεις με λεωφορείο, τρόλεϊ ή τραμ κόστους 1,20 ευρώ και του δεύτερου τύπου, που αντικατέστησε το ενιαίο εισιτήριο και στοιχίζει πλέον 1,40 ευρώ (από ένα ευρώ που ίσχυε), οι συνδυασμένες μετακινήσεις έχουν μετατραπεί σε πολύ ακριβή υπόθεση.
Συγκοινωνιολόγοι και εκάστοτε υπουργοί Μεταφορών τόνιζαν επί χρόνια την ανάγκη ενίσχυσης των μετεπιβιβάσεων στις αστικές συγκοινωνίες (που ήταν και ο λόγος καθιέρωσης του ενιαίου εισιτηρίου το 2008), σημειώνοντας ότι αποτελεί τον μόνο τρόπο αύξησης της χρήσης τους.
Το νέο πλέγμα δρομολογίων του ΟΑΣΑ προωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τις συνδυασμένες μετακινήσεις, καθώς έχουν καταργηθεί αρκετές λεωφορειακές γραμμές που διανύουν μεγάλες διαδρομές στην Αθήνα και έχουν αντικατασταθεί με άλλες που συνδέονται με σταθμούς μέσων σταθερής τροχιάς.
Η περικοπή, ωστόσο, των τμημάτων της διαδρομής των λεωφορείων που διέρχονται από το κέντρο της Αθήνας αναγκάζει κατοίκους ορισμένων περιοχών να κάνουν χρήση τουλάχιστον δύο μέσων για να φτάσουν στο κέντρο της πόλης, διαδρομή που πλέον στοιχίζει 1,40 ευρώ. Την ίδια στιγμή, η επιβράβευση του συστηματικού χρήστη μέσω των ελκυστικών τιμών που εμφάνιζαν τα μαζικά προϊόντα (μηνιαίες και ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών) αποτελεί πλέον παρελθόν.
Οι αυξήσεις που επιβλήθηκαν (έως και 80%) και στα μαζικά προϊόντα δεν ευνοούν ιδιαίτερα τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο ΟΑΣΑ κάνει λόγο πλέον για στόχο αύξησης της χρήσης των αστικών συγκοινωνιών στο 45% των συνολικών μετακινήσεων έως το 2013. Σημειώνεται ότι ο στόχος που είχε τεθεί εδώ και μία δεκαετία περίπου ήταν το 50% των μετακινήσεων να πραγματοποιούνται με μέσα μαζικής μεταφοράς, παρά το γεγονός ότι δεν έχει επιτευχθεί ποτέ μέχρι σήμερα (αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι προσεγγίζει το 35%).
Δεκάδες καταργήσεις
Η ανάγκη μείωσης του λειτουργικού κόστους στο πλαίσιο του σχεδίου εξυγίανσης του ΟΑΣΑ οδήγησε στην κατάργηση δεκάδων λεωφορειακών γραμμών, που κινούνταν παράλληλα με αυτά των μέσων σταθερής τροχιάς και στην ενίσχυση όσων δρομολογίων συγχωνεύθηκαν και όσων τροφοδοτούν τα μέσα σταθερής τροχιάς.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου