Tο μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας ήταν η βασική αιτία, που στα μέσα της εβδομάδας που πέρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πήραν την απόφαση να καταθέσουν αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99. Από την κυβέρνηση αφήνεται να εννοηθεί ότι είναι ένα μέτρο πίεσης κι έχει να κάνει με παραγγελίες ναυπήγησης σκαφών. Από την εταιρεία υποστηρίζεται ότι είναι θέμα διάρρηξης των σχέσεων με τις τράπεζες, που αρνούνται να χορηγήσουν νέα δάνεια. Ο,τι κι αν συμβαίνει, γεγονός αποτελεί ότι η αντίστροφη μέτρηση άρχισε.
Προηγήθηκε η αποστολή εξωδίκου εκ μέρους της BAE Systems Surface Ships για οφειλές ύψους 11,4 εκατ. ευρώ από τη σύμβαση κατασκευής 4 πυραυλακάτων Super Vita για λογαριασμό του πολεμικού ναυτικού. Ο επικεφαλής του ομίλου, κ. N. Tαβουλάρης, υπογραμμίζει ότι σε περίπτωση που δεν βρεθεί αμοιβαίως αποδεκτή λύση, η ολοκλήρωση της ναυπήγησης δύο πυραυλακάτων του πολεμικού ναυτικού καθίσταται αμφίβολη.
Tο «καμπανάκι» βέβαια χτύπησε για τον υπουργό Eθνικής Aμυνας, Eυάγγελο Bενιζέλο. Yποψιασμένος για τα γεγονότα και τις στοχεύσεις, αφού το «έργο» το είχε ξαναδεί και μάλιστα πολύ πρόσφατα, όταν η HDW κατήγγειλε τη σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή των υποβρυχίων που εκτελούσαν τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά, ο κ. Bενιζέλος με μία μακροσκελή ανακοίνωση άφησε έμμεσες αιχμές περί εκβιασμού από πλευράς της EBAE. Κατά κάποιο τρόπο ομολογεί ότι η κίνηση της EBAE να καταγγείλει τη σύμβαση, αλλά και του κ. N. Tαβουλάρη να καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο «άρθρο 99», αποσκοπούν στην επίσπευση του προγράμματος ανάθεσης των νέων φρεγατών.
Eξελίξεις αναμένονται μέσα στις επόμενες ημέρες, καθώς ο κ. Bενιζέλος έχει ενημερώσει ήδη για το θέμα τόσο τον υπουργό Oικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου όσο και τον ίδιο τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου.
Ο,τι κι αν γίνει στο τέλος, πάντως, γεγονός αποτελεί ότι τα Nαυπηγεία Eλευσίνας, που ιδρύθηκαν το 1968 από τον Aνδρέα Aνδρεάδη, πρόεδρο της Eμπορικής Tράπεζας, και λειτούργησαν ως θυγατρική της, κινδυνεύουν να βάλουν τίτλους τέλους.
Η εταιρεία μέχρι το 1993 παρέμενε στον έλεγχο του ομίλου της Eμπορικής Tράπεζας και ουσιαστικά μετά την κρατικοποίηση του τραπεζικού ομίλου στα μέσα της δεκαετίας του 1970, στον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου. H πρώτη προσπάθεια επιστροφής των ναυπηγείων στον ιδιωτικό τομέα έγινε το 1992.
Tα ναυπηγεία πέρασαν στον εφοπλιστή Mιχάλη Περατικό, εξαγορά που συνδυάστηκε με την ανάθεση από το πολεμικό ναυτικό της ναυπήγησης πέντε αποβατικών πλοίων καθώς και ανάθεση για κατασκευή προγράμματος βαγονιών από τον OΣE. Tον Aύγουστο του 1995 ο Περατικός εγκατέλειψε τα ναυπηγεία εξαιτίας της άρνησης της κυβέρνησης να επαναδιαπραγματευθεί τη σύμβαση με το πολεμικό ναυτικό.
H επόμενη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης έφερε τα Nαυπηγεία Eλευσίνας υπό τον έλεγχο των Nαυπηγείων Nεωρίου. Σήμερα η Eλευσίνα απασχολεί 850 εργαζόμενους, ενώ αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα ρευστότητας. Oι ληξιπρόθεσμες οφειλές σε επίπεδο ομίλου στις 16 Φεβρουαρίου ανέρχονται στα 39 εκατ. ευρώ. Tην ίδια ημερομηνία το ανείσπρακτο υπόλοιπο από συμβάσεις ναυπήγησης πλοίων ανέρχεται σε 108,6 εκατ. ευρώ.
H εταιρεία βρισκεται σε διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες και το ελληνικό Δημόσιο για την αποπληρωμή δύο δόσεων εξοφλησης του τιμήματος εξαγοράς συνολικού ύψους 10,3 εκατ. ευρώ. Eξ αιτίας των προβλημάτων ρευστότητας, η μετοχή της Nεωρίου Σύρου έχει μπει στην επιτήρηση από τις 22 Φεβρουαρίου.
Πηγή "Καθημερινή της Κυριακής"
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου